Wat een grensgebied! - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Wat een grensgebied! - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Wat een grensgebied!

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

07 Juni 2011 | Noorwegen, Fauske

dinsdag 7 juni 2011 Arjeplog (Z) - Fauske (N) 238 km

Regen en wind in de nacht, maar vanochtend is het bewolkt maar droog. We gaan eerst terug naar Arjeplog naar het zilvermuseum.
Dit museum is voor een groot deel ontstaan uit de (zilver)collectie van de Laplanddokter, een plattelandsdokter hier, die zijn loon vaak in natura ontving.

In het gebied waar we gisteren doorheen gekomen zijn bevinden zich diverse zilvermijnen. De Sami (oorspronkelijke) bewoners van Lapland investeerden in zilver en maakten er prachtige sieraden en versieringen mee.
In het museum zijn diverse kamers ingericht in de stijl van toen en er is een prachtige collectie gebruiks- en versierzilver.

Een diavoorstelling geeft een mooi beeld van de huidige leefwijze in Arjeplog. De winter duurt lang, maar de mensen hebben hun leefwijze er helemaal op ingesteld. Als je de plaatjes ziet, zou je er bijna willen wonen.

Als we het museum uitkomen is het lekker zonnig en warm.
De rit naar de Noorse grens is bijzonder mooi. We komen weer diverse rendierkuddes tegen, deze keer zijn er ook grote geweien bij. Heel veel mooie meren.
Je kunt duidelijk merken dat de sneeuw nog niet lang weg is; er zijn veel moerassige stukken en vennetjes. Feest voor de muggen, die er hun eitjes in leggen.

We hebben bedacht dat we op de poolcirkel willen gaan lunchen. Het wordt een late lunch, de weg er heen is zeer fotogeniek, dus we stoppen veel. Inmiddels is het weer bewolkt geworden.
Ook van de poolcirkel heb je zo'n rillerig idee, maar de temperatuur is nu heel acceptabel.

Op het stuk hierna zijn er steeds meer besneeuwde bergen en grote meren, waarvan één nog bevroren. De smeltende sneeuw verzamelt zich in watervallen en snelstromende beekjes, die uiteindelijk rivieren worden, met over elkaar buitelende golven.

De grens met Noorwegen ligt ongeveer op het hoogste punt van de pas (740 m) en hier is de natuur nog maar net aan het ontwaken van de lange winter. Er schemeren wat groene blaadjes aan de berken, die kromme poten hebben van de jaarlijkse sneeuwval (denk ik).

Vrij snel, terwijl we de berg afdalen Noorwegen in, wordt de natuur weer groen. Prachtige plaatjes hier. Een groep rendieren die gewoon ligt te herkauwen in een weiland. Een rivier die stoom afblaast op weg naar beneden.

Eenmaal beneden (lange helling van 10%), komen we bij de E6 en volgen die naar Fauske. Zodra we bij het Saltdalsfjord aankomen beginnen de ah en oh momenten weer en dat blijft zo tot we bij de camping aankomen, waar Mart en Jan en Piet en Wien ons al staan op te wachten.
Mooi uitzicht over het fjord vanaf de camping. We maken plannen voor de komende dagen, drinken een borrel en dan naar bed.

• 08 Juni 2011 - 07:43

Sag: