Wat een heerlijke dag! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Wat een heerlijke dag! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Wat een heerlijke dag!

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

08 Juni 2011 | Noorwegen, Oslo

woensdag 8 juni 2011 Fauske (N) - Morsvikbotn (N) 198 km

Onrustige nacht, maar de ochtend brengt weer goed weer.
Allereerst zingen we natuurlijk Marti toe, die vandaag 65 jaar is geworden.

Zo'n 40 km ten westen van Fauske ligt Saltstraumen en hier moet de inhoud van een groot fjord zich door een smalle doorgaan persen bij de getijdewisselingen. De enorme massa water lijkt op het hoogtepunt een snelweg van water, met aflopende bermen van waterkolken. Het wordt de Maelstromen genoemd.

Er is een mooi uitzichtspunt en ook vanaf de hoge brug kun je het goed bekijken. Op de camping hadden ze een schema van hoog-en laag water, dus we zorgen dat we er op tijd zijn voor de maximale watermassa.
We brengen er een aardig tijdje zoet, de maalstromen veranderen voordurend van vorm.

Voor vanavond hebben we een camping afgesproken in Morsviksbotn, wat betekent dat we eerst terug moeten naar Fauske om daar de weg naar het noorden weer op te pikken. Onderweg lunchen aan het fjord natuurlijk. De weg langs Valnesfjorden biedt mooi uitzicht over het water en op de besneeuwde bergen.

De rit naar Morsviksbotn voert deels langs de kust en deels door de bergen en dat levert ook weer mooi fotomateriaal op.
Veel tunnels onderweg. We komen mooi op tijd op de camping aan, de anderen zijn er inmiddels ook al. Het is hier fantastisch! We besluiten bijna meteen om hier een nachtje extra te blijven.

Het is nu tijd voor koffie met de kwarktaart die Marti "gebakken" heeft. Heerlijk. 's Avonds gezamenlijk geBBQ-ed en nog lekker nagezeten. De muskietenspiraaltjes moesten wel tevoorschijn komen, evenals lange broeken en truien.
Om 12 uur 's nachts een foto gemaakt van de zon op de berg achter ons.

• 09 Juni 2011 - 20:46

Cees En Liesbeth:

oo wat is het weer mooi allemaal, zoals jullie weten is Noorwegen een land dat wij een beetje kennen, we zijn dan ook een beetje jaloers.
    Geniet van het nu, later komt vanzelf weer.
    Ik begrijp dat jullie met 6 pers. zijn? doe iedereen de groeten.
    Goede reis , kusje,

Cees en liesbeth.