69,.... graden NB. Ons hoogste punt - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu 69,.... graden NB. Ons hoogste punt - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

69,.... graden NB. Ons hoogste punt

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

24 Juni 2011 | Noorwegen, Skibotn

vrijdag 24 juni 2011 Tennevoll (N) - Skibotn (N) 181 km

Het wordt steeds erger met ons, het al twaalf uur voor we vertrekken. Het is heerlijk weer en in de luwte van DoDo leest het lekker weg. Internetten lukt niet, het signaal is goed, maar de verbinding niet. Ook het meisje van het restaurant snapt het niet.

Omdat er op deze camping geen toiletleegfaciliteit is, gaan we een aantal kms van de E6 af, richting Polar Zoo, daar moet er een zijn. Dat klopt, alleen hij is out of order. We hebben geen zin in de dierentuin.

Het is hier mooi zo tussen de groene bergen. Een beetje Oostenrijk/Zwitserland, maar dan minder aangeharkt. Er zijn hier veel campings. We rijden langs de onstuimige Salangelva tot iets voor Setermoen, waar hij afbuigt naar de zee. Een eindje verderop krijgen we gezelschap van de Barduelva, veel breder en rustiger.

In het plaatsje Bardufoss staat een bushokje met groen begroeid dak en twee hanging baskets aan de hoeken. Prachtig, moet je bij ons eens proberen. Er is een kazerne, dus veel militair vertoon.

Als we langs een industrieterrein komen zien we de Coop, waar we onze transformer hebben gekocht; alleen blijkt deze van de afdeling bouwmaterialen te zijn. Ze verwijzen ons naar een elektronikamannetje een stukje verderop. Deze uiterst vriendelijke man probeert het apparaat op een van campers die hij aan het bedraden is en het lichtje brandt. Volgens hem is het een kwestie van te weinig ampères. In ieder geval prettig om te weten dat hij het doet.

Bij Oldsborg krijgen we weer een nieuwe rivier, de Takelva. De bergen worden hoger en grimmiger, met meer sneeuw. Ze zijn afgevlakt, waarschijnlijk door de ijstijd. Bij Nordkjosbotn, gelegen aan een fjord is een schitterend uitzicht.
Terwijl ik de camping opzoek in mijn boek schrik ik van ik een doffe klap. Er is een meeuw tegen de voorruit geklapt. De ruit heeft het overleefd, de meeuw hopelijk ook.

In Skibotn vinden we op de winderige camping een plekje aan het water, maar het is te fris voor buiten. Mooi uitzicht vanuit de woonkamer!
Ik wil mijn reisdagboek bijwerken, maar internet is KAPUT hier. Zo schiet het niet op en het stuwmeer aan foto's wordt steeds voller.

• 26 Juni 2011 - 07:29

Sag:

Fijn om weer van jullie te horen. Ik had oma van de week aan de lijn (die het heel leuk vindt dat jullie al 3 keer hebben gebeld) dus ik wist dat jullie op weg naar Finland waren. Bij ons was het deze week prut weer, heel veel regen. Wel goed voor de tuin dus moeten we niet klagen. Vandaag (zondag) beloofd het mooi te worden en maandag en dinsdag tropische temperaturen 28-30 graden en dan gaat het woensdag weer regenen met 18 graden, lekker wisselvallig dus.
    Wij gaan straks naar Barbara haar verjaardagsfeestje en later op de avond ga ik dan naar Marleen haar feestje.
    Gaat pap zijn rug nu beter?

Brida; Hallo opa en oma! kom je gauw weer thuis? Heb oma deze klei? Heb die? Heb dat? (Brida heb je verder nog iets tegen opa en oma Kippie te zeggen?) ja (Wat dan?) dat weet ik niet.

Dus tot zover.
    Kus van smiby

• 28 Juni 2011 - 19:40

Cees- Liesbeth:

Dag Ruud en Birgit,
    Het is nog steeds genieten van jullie reisavonturen. Vandaag zijn wij vertrokken naar zeeland waar Mat en Olga morgen gaan trouwen. We blijven samen met Ann en p-k a-b in een gehuurd huis in Domburg. Zij M- O trouwen in Veere.
    Ik zal verder verslag doen.
    Lekker blijven genieten, we zien elkaar weer veel te snel .
    Groet C.en L.