3-landen dag - Reisverslag uit Pello, Finland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu 3-landen dag - Reisverslag uit Pello, Finland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

3-landen dag

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

25 Juni 2011 | Finland, Pello

zaterdag 25 juni 2011 Skibotn (N) - Pello (F) 401 km

In Skibotn is markt. We rijden er langs, het zijn maar een paar kramen, maar het is erg druk en de mensen staan in de rij om een kaartje te kopen! Overal auto's en campers geparkeerd.

Wij rijden de Skibotnkloof in. De weg loopt hoog langs de rotswanden, onder ons in de diepe diepte loopt de rivier. Op de bergwanden lopen watervallen als witte serpentines omlaag. Het is bewolkt, daardoor is de kaalte des te dreigender. Het is koud en onherbergzaam hierboven.
Al weken reist het voorjaar met ons mee naar het Noorden, maar nu is er haast (nog) geen bloemetje te zien. Na de afdaling loopt de weg naast de rivier.

Om 12.45 uur rijden we Finland binnen bij Kilpisjarvi. Druk, druk, bij de info en souvenir- en overige winkels. We rijden door.
De weg rupst zich langs de rivier richting het zuidoosten en wij rupsen mee. Voor liefhebbers van berken en meren is het een prachtige weg. Als de meren een poosje op zijn en de rivier te ver weg, zijn het alleen nog de weg en de berken, met hun onderbegroeiing van bessenstruiken en lage grijze wilgen.

Onderweg nog een paar Sami souvenirhutten en een paar winterstallingen voor rendieren. De stukken langs de rivier zijn mooi. Hier wordt op veel plekken vrij gekampeerd.
We stoppen om even naar de rivier te lopen, het is inmiddels prachtig weer. Ik stroop direkt mijn mouwen op en binnen een seconde heb ik mijn eerste steekt te pakken. Alles weer toegedekt en snel heen en weer gelopen. Helaas heeft Ruud geen petje op...

Bij Kaaresuvanto steken we over naar Karesuvando in Zweden en nemen weg 99, die staat aangegeven als groene weg. Het is een brede, niet erg goede weg asfaltweg. We vragen ons af of het groen hier letterlijk bedoeld is, want groen is het wel maar erg spannend is het niet.

Dat wordt het wel als het asfalt ophoudt ten gevolge van wegwerkzaamheden. Over de volgende 20 km doen we een uur en we zijn volkomen door elkaar geschud en getrild. De loslopende rendieren vormen een schrale troost.
We komen 2 andere campers tegen, ook geen blije gezichten.

Zodra de mogelijkheid zich voordoet (bij Muodoslompolo) steken we de rivier weer over naar de E8, de Poollichtweg, in Finland.
Alles is dicht vandaag (Juhannusfeest). Bij een groot tankstation gaan we proberen of we kunnen meeliften op een netwerk en dat lukt. Kunnen we iedereen even geruststellen, dat we weer onderweg zijn.

Bij Pello vinden we een plek op het parkeerterrein van een groot Turistinfo/souvenirwinkels/restaurantgebouw. Op de deur staat dat hij morgen om 10.00 uur open gaat en dan zijn wij al weg.
Het was een lange, bijzondere dag.

• 28 Juni 2011 - 19:51

Cees -Liesbeth:

Hallo Birgit en Ruud,
    Ik denk dat het weer invloed heeft op de foto s, of is het omdat wij Noorwegen nog steeds het mooist vinden? Maar ook deze foto s zijn weer prachtig.
    Leuk te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben.
    De bruiloft was super. Voor ons vooral , te zien hoe gelukkig de jongelui zijn.
    Bijzonder was dat er 14 verschillende nationaliteiten waren, de sfeer zeer ontspannen het eten heel goed. Kortom een geweldig feest.

Nog veel genoegen op deze vakantie en tot over een week.

Cees en Liesbeth

• 29 Juni 2011 - 16:45

Marion:

bij kilpisjarvi dat is een wow foto prachtig!!!