Een uur kwijt en weer gekregen. - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Een uur kwijt en weer gekregen. - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Een uur kwijt en weer gekregen.

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

26 Juni 2011 | Zweden, Luleå

zondag 26 juni 2011 Pello (F) - Lulea (Z) 275 km

We liggen nog op bed als we de eerste auto horen aankomen. Er volgen er meer, dus gauw opstaan. Prachtig warm en zonnig weer. Het gebouw blijkt open en er komen veel mensen op af. We gaan zelf ook maar even kijken en drinken er koffie. Dan valt het kwartje. Ze hebben de klok een uur vooruit gezet!

Dus zijn we toch nog laat weg. In Pello zelf proberen we te tanken, maar bij de eerste twee gaat dat niet met Visa. Pas bij een bemand station kunnen we tanken en binnen afrekenen. Dit probleem hebben we niet eerder gehad.

Om 12.07 uur (onze tijd) steken we de poolcirkel weer over. Heel veel groener dan op de heenreis.
De 117 km naar Lulea vinden we veel mooier dan het stuk van gisteren. De rivier aan de rechterkant, veel meer bebouwing langs de weg en dus meer open.

De berken hebben sinds gisternamiddag gezelschap gekregen van naaldbomen.
De eerste ronde grasmaaien is bezig, de witte plastic rollen liggen er al. In de tuinen van de huizen vaak een grappig klein huisje, de sauna.

In Tornio komen we (bijna) bij de Botnische Golf. We steken de rivier over naar Zweden, Haparanda, en dan blijkt Zweden pas halverwege de stad te beginnen, terwijl de rivier steeds de grens was. Hoe zouden ze dat doen met het uur tijdsverschil? Het is een grote grensplaats, met mega winkelgebeurens, waar je elk denkbaar ding kunt kopen. Er staat ook een reuze Ikea. Wij beperken ons tot verse broodjes.

Landschappelijk verandert er niet veel richting Kalix. Dezelfde grijsgeworden schuurtjes in het land, de huizenbouw, de bomen, maar het is er drukker. De zee blijft weer verborgen achter de bomen. We nemen de afslag naar Nikkala, omdat er een uitzichtspunt zou zijn. We komen bij een jachthaventje, verder vinden we niets.

In Kalix staat een mooie kerk en die wordt op deze zondag druk bezocht. De ons zo bekende Zweedse zwarte wolk vindt ons ook vandaag en we zijn hem bijna te slim af. We krijgen net genoeg regen om de voorruit weer schoon te krijgen.
Vervolgens wordt het weer stralend blauw.

We stoppen nog even bij de info plek van Ranea en rijden dan naar de camping in Lulea. Het hoogseizoen is kennelijk begonnen, de prijzen zijn een stuk hoger nu.
Weinig muggen, we kunnen met een beetje jungleolie op rustig buiten zitten lezen.

• 27 Juni 2011 - 15:00

Sonja:

bedankt voor de ansichtkaart, ik wist niet dat Birgit weer een on-linereisverslag bijhoudt dus ik heb lekker lang kunnen lezen en foto's kijken.
    het nieuws uit sluisweid betreft vooral Tycho: hij is gezakt voor zijn eindexamen en hij heeft gisteren ontzettend veel mazzel gehad; van zijn fiets gereden en alleen maar schaafwonden (nu ook spierpijn en een stijve nek). 'Je moet niet harder rijden dan je beschermengel kan bijhouden'.
    Tijd voor een Pernod op het terras, het is hier 28 graden in de schaduw,
    groetjes en veel plezier, Sluisweid