GTST - Reisverslag uit Arvidsjaur, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu GTST - Reisverslag uit Arvidsjaur, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

GTST

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

27 Juni 2011 | Zweden, Arvidsjaur

maandag 27 juni 2011 Lulea (Z) - Arvidsjaur (Z) 202 km

Het stuur van DoDo trilt de laatste dagen vreselijk zodra we boven de 80 km/uur rijden. Op de binnenwegen is dat geen probleem, maar op de snelweg is het lastig. We gaan daarom vanochtend we op zoek naar een adres om de banden te laten balanceren.

Dus richting Lulea, waar we een autoboulevard vinden. Bij diverse bedrijven (met garages) gevraagd, maar geen succes. De Audi vond ons niet de moeite waard, de bandenspecialist kon ons niet helpen, maar bij Hyundai kregen we de gouden tip. Stukkie terug, 2 stoplichten en bingo, het Däck-Team.
(Däck = band).

We worden à la minute geholpen. Vooral de linkervoorband is vreselijk uit balans, maaar hij krijgt ze allebei weer op 0. Kosten? € 22,50. We springen blij weer in de auto en rijden naar Gammelstad kyrkastad (Werelderfgoed), niet ver er vandaan. Druk is het er niet.

Gammelstad is een dorpje rond een kerk. Het bijzondere eraan is dat mensen die vroeger van ver naar de kerk kwamen hier konden overnachten. De rest van de week moet het er wel erg stil geweest zijn. De rode huisjes zijn over het algemeen klein en het ziet er zowel grappig als toch een beetje azc-erig uit.

We duiken nog even de souvenirwinkel bij het parkeerterrein in, kopen wat en schrijven op verzoek als eersten in het gastenboek.
Op het moment dat ik bij de auto terug ben merk ik dat mijn camera weg is. Meteen terug naar de shop, niets te vinden. Dan terug naar de kerk waar ik mijn laatste foto heb gemaakt en in het voorportaal een kaart heb gekocht. Ook niets. Nog een keer naar de shop, maar het helpt niets; in rook opgegaan.
Iemand moeet hem hebben weggenomen, in de kerk of in de winkel.
Balen dus. Gelukkig staan alle foto's, behalve die van vandaag, in de laptop.

Er is hier ook een openluchtmuseum en dat bezoeken we meteen ook maar. Winkel, boerderij, bijgebouwen, bakkerij, herenhuis uit de 2e helft 19e eeuw. Bij ieder gebouw een dame in bijpassende kledij voor de uitleg. Zo komen we erachter, dat in al die over het land verspreid staande schuurtjes het gemaaide gras wordt opgeborgen.
In de winter is alles met de slee makkelijk begaanbaar en dan halen ze wat ze nodig hebben. In geval van brand ben je dan ook niet alles kwijt.
Langs de uitvalsweg van Gammelstad ligt een gigantisch groot kerkhof.

We hebben gemeend de kustweg toch weer te verlaten en naar het binnenland te gaan. Behalve een alweer slecht wegtraject (korter deze keer) valt er weinig van te vertellen, delen ervan zie ik niet omdat ik slaap.

We rijden tot Arvidsjaur, waar we drie weken geleden doorheen zijn gereden (mooie kerk).
Grote, volle camping. Het valt op, dat er geen vogelgeluiden zijn en maar weinig muggen. We denken dat hier wordt gesprayed, net als vroeger op de campings in de bossen in Oost-Duitsland.

Vanaf morgen zal ik onder het rijden fotograferen met Ruud zijn camera, die is zwaarder en minder handzaam. Dus nog meer scheve horizonten vrees ik.

• 28 Juni 2011 - 10:19

A:

Elke reis raak je wel ergens iets kwijt, hopelijk blijft het bij je camera!

• 28 Juni 2011 - 15:50

Wil En Mieke:

Wat jammer dat de camera jullie niet achterna gebracht werd. Het is toch niet overal in de wereld hetzelfde. Succes met uit het raam hangen en denk om je rug.

• 29 Juni 2011 - 15:55

A:

Misschien is het een soort territorium drift?

• 29 Juni 2011 - 16:49

Marion:

birgit dan wordt het dus nu de panasonic gf 1 voor je?
    de gf2 is net uit dus de gf1 zal zakken in prijs dit is je kans :-)

groetjes marion

wel balen dat ook daar camera's foetsie kunnen geraken , wat dat betreft is het nergens meer eerlijk op de wereld lijkt wel