Uppsala, hupsala - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Uppsala, hupsala - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Uppsala, hupsala

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

01 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

woensdag 1 juni 2011 Trosa (Z) - Furuvik (Z) 252 km

Vannacht en vanochtend vroeg hadden we regen. Nu is het droog, maar bewolkt. Voor we vertrekken vullen we onze schoonwatertank bij. 75 liter water in 6 dagen. Thuis verbruiken we meer denk ik. Het is al bijna 11:00 uur voor we op gang komen en richting Stockholm rijden.

Na rijp beraad gaan we niet sightseeën in Stockholm. We zijn hier eerder geweest en willen nu Uppsala bekijken. We moeten we stapvoets door Stockholm heen. Het weer klaart steeds meer op.

Langs vrijwel alle afritten van de snelwegen zijn winkel- en industrieterreinen en op een daarvan komen we terecht om koffie te drinken, boodschappen te doen en aansluitend te lunchen.
Het parkeerterrein ligt naast MacD (je hebt er veel van in Zweden) en heeft free Wifi, waar we meteen gebruik van maken.

We rijden door naar Uppsala en komen in het centrum van de stad midden tussen open, met takken versierde, vrachtwagens vol juichende en hossende schoolverlaters terecht. In eerste instantie willen we afzien van ons bezoek vanwege de drukte, maar als we een gunstige parkeerplek vinden blijven we toch.

Jammergenoeg heeft de betaalautomaat vandaag geen zin in Visakaarten (zou wel moeten volgens de aanwijzingen, maar bij een andere man lukt het ook niet). Dat betekent dat we met het kleingeld dat we hebben slechts 1,5 uur kunnen rondkijken.
Snel naar de Dom dus, die staat tenminste aangegeven, het slot niet. Het is een bijzonder mooie kathedraal, zowel van buiten als van binnen.

De organist is aan het oefenen en doet dat af en toe op zijn hardst en dat is erg hard. De muren zijn mooi beschilderd. Mooie ramen en een wat te barokke preekstoel. Op een sarcofaag ligt een koning tussen twee vrouwen.
Heel mooi is het wandtapijt van beschilderd fluweel.

Overal in de stad lopen de in zwart (jongens) en wit (meisjes) geklede, eindexamenklanten, met een soort matrozenpetje op, behangen met knuffels, bloemen en plastic bier- of champagneflessen. Sommigen worden rondgereden in oldtimers of sjieke cabriolets.
Voor een bezoek aan het slot is geen tijd meer. Ook hier moeten we nog een keer terugkomen. Uppsala is een bruisende multiculturele universiteitsstad.

Een aantal kms. voor we de snelweg verlaten, staat een bord "China 4 km". We moeten er even om lachen, maar bij de afrit staat een groot complex in Chinese stijl. Een hotel en tankstation en nog wat gebouwen. Tamelijk bizar.

De camping ligt in Furuvik, zo'n 15 km van Gävle. Niemand bij de receptie, wel een telefoonnummer. We moeten gewoon gaan staan, morgen betalen.

Uppsala, hupsala