Mérida - Uxmal - Mérida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Mérida - Uxmal - Mérida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Mérida - Uxmal - Mérida

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

02 Februari 2007 | Mexico, Mérida

Dag 19 Puuc toer

Omdat de bus om 08.00 uur vertrekt, zorgen we dat we op tijd bij het busstation zijn, waar we direkt ook kaartjes kopen voor morgen.
Het is een flink eind rijden naar het beginpunt, Labna, waar de eerste Puuc architectuur ruïnes zijn.
We dachten dat dat ook de grotten van Loltun in de toer zouden zitten, maar die indruk werd alleen gewekt in de beschrijving. We blijken naar Labna, Xlapak en Sayil, te gaan waar we maximaal 30 minuten krijgen om rond te kijken, net even te weinig.

Na Palenque en zo is het vrij klein allemaal, maar de bouwstijl is met name qua versiering heel anders. De laatste stop is Uxmal en dat is wel andere koek.
Een groot en hoog complex. Het is een hele hete dag, dat maakt de zin tot onderzoeken wel wat minder. We krijgen ca. 2,5 uur de tijd, maar zijn eerder klaar, ondanks een ijsje vóor en ná de entree.

De grote tempel is gebouwd met afgeronde hoeken en lijkt daardoor ovaal. Sinds vandaag zien we steeds vaker ronde hoeken, dat ziet er wel mooi uit. Het nonnenklooster is een prachtig constructie, gebouwd rondom een vierkant grasveld. Veel versieringen die de ratelslang, palmbladeren en de regengod Chaac verbeelden.

Alles heeft te maken met tijdsrekening, zoveel keer zoveel trappen (of andere dingen) zijn bv. 52, wat staat voor de cyclus van 52 jaar waarmee wordt gerekend. Ook kom je regelmatig uit op 365.
Hoe de ene persoon die niet komt opdagen voor de terugreis weer thuis komt is de vraag, maar wij zijn in geval al op tijd terug in Mérida. In het hotel, knappen we ons op en gaan nog even buiten zitten.

's Avonds willen we na het eten naar het theater van de Universiteit van Mérida, waar ze op vrijdagavond volksdansvoorstellingen hebben. Uitgerekend deze avond is er een diploma-uitreiking. Er lopen veel meisjes studenten in gala. De binnenplaats van het gebouw is een gewilde achtergrond voor foto's.
We lopen nog wat rond en gaan dan terug om een kaartje te leggen op het terras.