Beysehir - Sultanhani 209 km - Reisverslag uit Sultanhanı, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Beysehir - Sultanhani 209 km - Reisverslag uit Sultanhanı, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Beysehir - Sultanhani 209 km

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

22 Mei 2012 | Turkije, Sultanhanı

Vanochtend zijn de bergen voor het eerst helemaal te zien. We keren ze echter de rug toe en gaan terug richting Beysehir en vandaar richting Konya.
We blijven nog wel op de hoogvlakte. Er is hier veel kleinschalige landbouw.
Lekker zonnig vandaag. Landmeters langs de weg, dus ook hier zal een 4-baansweg komen.

Op het hoogste punt, Manönü Beli 1541 m, drinken we koffie en genieten van alle bloemen die er staan.
Op het gedeelte daarna, zijn ze druk bezig met de verbreding, vrachtwagens rijden af en aan met puin, dat van de bergen wordt afgehakt en elders gestort voor de fundering.
Bij het stuwmeer, waar we langskomen wordt van alles geconstrueerd.

Komende van de hoogvlakte zien we Konya liggen in de diepte. Het is een enorme stad (>1 miljoen inwoners) en het deel waar wij doorheen rijden ziet er nieuw en modern uit.
Na Konya rijden we over een grote lege vlakte, met hier en daar een dorpje. We zijn nog steeds ca. 900 m boven de zeespiegel.

Om half drie zijn we al in Sultanhani, onze bestemming voor vandaag. De camping ligt vlakbij de oude kervanseray. Kervanserays waren pleisterplaatsen voor karavanen en lagen op kameeldagafstand.
Dit is een van de grootste en is goeddeels gerestaureerd. Eigenlijk is er niet veel bijzonders te zien. De mensen, kamelen, de bakker, de smid en dergelijke die de hooggewelfde ruimtes bevolkten moet je erbij denken.

We lopen een rondje door het dorp en ontdekken dat er allemaal restauratie ateliers zijn voor antieke tapijten.
De uitsluitend mannelijke restaurateurs hebben een 5-jarige opleiding gevolgd om dit te kunnen, maar dat realiseer je je niet als je ze zo ziet zitten.

Een goed Duits sprekende Turk een eind verderop geeft ons les in tapijten; kelim, opgeborduurd, gewoon geweven, dik en dun, hele dure en de coca cola tapijten, die slecht en goedkoop zijn.
Hij doet het erg goed en PiWi kopen de twee kleedjes waar ze naar op zoek waren. Iedereen blij.
Volgens het gastenboek zou het eten bij ons restaurant erg goed zijn, maar daar zijn wij het niet geheel mee eens.

• 24 Mei 2012 - 10:31

Liesbeth-cees:

Wat schrijf je leuk om jullie te kunnen volgen. Heel veel erg mooie foto s. Geniet nog maar lekker. Groetjes ook voor wipi.
    Cees - liesbeth