Cultuur en natuur - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Cultuur en natuur - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Cultuur en natuur

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

18 April 2013 | Marokko, Moulay Bou Selham

18 april 2013 Achakhar - Moulay Bousselham 147 km

Van de camping rijden we naar de tolweg, die wij al een beetje kennen. We zijn echt een heel eind omgereden eergisteren.
Nu blijkt ook dat er helemaal geen rotonde met Shell-station is (stond in een boekje van Piet), dus niet zo vreemd dat het fout ging.

De eerste etappe gaat naar Asilah, een oude Portugese haven aan de Atlantische kust. Oude stadsmuren die een keurig wit met blauw stadje omsluiten.
Toeristisch, maar nu nog niet druk. Wel druk, met campers, is de plek waar we parkeren, even buiten de stadsmuren. We komen daar via een mooie met palmbomen aangeklede boulevard.
Aan het einde van onze wandeling door het stadje kopen we na zwaar onderhandelen een doos met lekkere koekjes; van €7,- naar € 2,-. De verkoper lijkt niet erg blij met ons, maar verkoopt toch.
Tijdens een kopje koffie op een terrasje buiten de muur, genieten we volop van alles wat er vervoersmiddelen en mensen voorbij komt.

Op de camperplek komen uiteraard de verkopers langs, die Ruud met "Ali Baba" aanspreken. Hoe zou dat komen?
De parkeerwacht wil geld, maar vraagt ook om het Becel doosje, met nog een restant margarine erin. Hij mag het hebben.
Twee mannen vragen om (Heineken)bier, maar we zeggen dat we niet drinken.

Verder naar Larache. De campers geparkeerd in een park en met taxi's naar de stad. Eerst de oude medina in. Overal winkeltjes en stalletjes. Veel kappers. Het is er rommelig en verwaarloosd.
Her en der nog de overblijfselen van de Spaanse overheersing. We komen langs de restanten van een kerk, waar de vijgenbomen uit groeien. Via de smalle steegjes en doorgangetjes komen we bij de drukke vissershaven.
Hier is ook de visafslag, waar we vier mooie vissen kopen. Daarna met de taxi's terug naar de campers. Er mogen max. 3 personen in een petit taxi, dus we moeten er steeds 2 nemen. De prijzen variëren nogal, heen 15 en terug 10 drh; PiWi 5 resp. 8 drh. Kennelijk zien wij er minder nooddruftig uit.

Het laatste stuk naar Moulay Bousselham voert door land- en tuinbouwgebied. Het ziet er nu nog mooi groen uit.Heel veel aarbeien.
De camping waar we naar toe gaan ligt bij een natuurgebied. Een lagune, waar je het hele jaar door vogels kunt spotten.
Vooralsnog zijn het de muggen die óns spotten! Lekker buiten vis gebakken en gegeten.

• 19 April 2013 - 17:43

Sonja:

Achkahar leverde op Google Maps niets op, maar Moulay Bousselham vind ik zomaar, met foto's erbij.

• 19 April 2013 - 17:44

Liesbeth En Cees:

We genieten weer van jouw verslaggevingen.
    Waarom geef je die 2 mannen geen bier? Wij drinken niet ? Je kunt zien dat de reis weer genieten is, leuke foto s . Geniet lekker verder. Groet ook voor WiPi.
    Cees en Liebeth.

• 19 April 2013 - 19:49

Sag:

Was je bang dat die 40 rovers je bier kwamen stelen?