Mexico City, taarten en Tolteken - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Mexico City, taarten en Tolteken - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Mexico City, taarten en Tolteken

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

16 Januari 2007 | Mexico, Mexico-stad

Dag 2

Om 8.45 uur ontbijten we en we bestellen allemaal iets anders. Ik krijg een bord vol papaya, die ik niet lekker vind en ruil die voor de eieren van Wil. Brood, boter en jam laten lang op zich wachten.

We willen onze verkenning van de stad beginnen met een bezoek aan het grote plein, de Zócalo.
Anders dan gisteravond, zijn de straten nu gezellig druk. Overal winkels en kraampjes. Ook veel kleine éénpotige, helaas erg vals klinkende, draaiorgels, bediend door mannetjes in khaki-uniform.

We lopen in eerste instantie de verkeerde kant op en komen bij een oud kerkje midden in de straat, dat we meteen maar even bekijken. Vanaf hier gaan we weer de goede richting op en komen via de Av. 16 de Septiembre langs een patisserie.

Het bijzondere hieraan, naast de enorme hoeveelheden koek, taart en andere zoetigheid, is de eerste verdieping, die helemaal vol staat met voorbeelden van bruids-, communie-, verjaardags- en jubileumtaarten in allerlei zoete kleurtjes. In sommige zie de afdruk van kinderhandjes... Sommige taarten zijn wel 6 à 7 verdiepingen hoog.

Eenmaal aangekomen bij de Zócalo, valt het ons wat tegen. Het is groot en ziet er niet erg gezellig uit. Tot voor kort schijnen er o.a. palmbomen te hebben gestaan, dat zal een groot verschil hebben gemaakt. Het is jammer dat de gebouwen er omheen zo vies zijn, want eigenlijk is de architectuur erg mooi.

De Catedral Metropolitana is de grootste kerk aan het plein. Het is tevens de grootste kerk van Latijns-Amerika. Het deel dat de Sagrario Metropolitana huisvest is vrij eenvoudig, er is net een dienst aan de gang. In de grote hoofdkerk staat het protserige Altar de los Reyes. Deze kerk is wat te uitbundig naar onze smaak.

Het Palacio National, het presidentiële paleis, staat ook aan het plein. Het is een mooi, groot gebouw, dat vrijwel een hele zijkant van het plein beslaat.

We moeten geld hebben en vragen bij de VVV naar de dichtstbijzijnde ATM. We hebben kennelijk niet goed geluisterd, want we lopen ons het schompes, maar vinden niets. Nogmaals geïnformeerd, weer dezelfde straat in en nu vinden we inderdaad een heel onopvallend hokje met een pinautomaat.

In het nabijgelegen koffietentje gaan we behalve koffiedrinken ook maar meteen lunchen.
Vanaf hier lopen we door het Alameda Park, waar een grote groep in Indiaanse kledij gestoken vrouwen zich opmaakt voor een dansoptreden. Verder naar de Paseo de la Reforma,de grote avenue die de stad doorsnijdt, waar we een taxi nemen naar het Antropologisch Museum. We zien langs de Paseo allemaal bijzondere banken staan en nemen ons voor daar nog eens naar toe te gaan.

Het Antropologisch Museum is gehuisvest in een bijzonder en mooi gebouw. De collectie is aantrekkelijk tentoongesteld. We bekijken de zalen van de noordelijke volken, de Maya's en de Tolteken, elk met hun specifieke gebruiksvoorwerpen en relgieuze uitingen.
Er is veel mooi keramiek.

Als we om half zes onze tassen weer uit de gardebullos (kluisjes) halen zijn we flink moe. We gaan met een bus naar Av. Hidalgo, aan het Alameda Park, zoeken een café en drinken wat.
Voor ons avondeten lopen we naar de Argentijn die we 's ochtends in de 16e Septiembre hadden gezien. Ruud en ik doen samen met 1 portie vlees, Wil en Mieke krijgen elk een plank vol vet en zenig vlees. De bijbestelde patat bleek onnodig en niet lekker.

Nog even langs Bertico's voor een kop koffie en daarna moe, maar voldaan, naar het hotel.