Zondag in Puebla - Reisverslag uit Puebla, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Zondag in Puebla - Reisverslag uit Puebla, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Zondag in Puebla

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

21 Januari 2007 | Mexico, Puebla

Dag 7 Puebla

We ontbijten net als anders om 08.00 uur en gaan dan de stad in naar de Zócalo. Daar bekijken we de kathedraal waar volop gezongen wordt. De gewelfde plafonds zijn erg mooi, maar verder is deze barokke kerk vrij sober.

We gaan voor informatie naar de tourist office, gevestigd in een mooi oud pand, met op de binnenplaats een fontein, waarop een beeld van een mooi geklede jonge vrouw.
Later lezen we dat het La Sina is, een Chinese schone die begraven ligt in een andere kerk in de stad.

De namen van de straten in Puebla zijn noord, oost, zuid en west en genummerd. Av. 6 Oriente is dus 6e straat oost. Makkelijk, je weet waar je bent, maar behoorlijk saai.

Ons eerste museum is Museo Amparo, waar op de benedenverdieping een prachtige collectie pre-columbiaanse kunst is tentoongesteld. Op de bovenverdieping zijn meubels en dergelijke uit de koloniale tijd te bezichtigen.

Na een kopje koffie in het restaurant lopen we via de Casa de los Muñecos (het huis met de poppen) en langs fraaie gevels en kerken naar Plaza El Parián, een echte toeristenmarkt. Verderop is de Barrio del Artistade, een straat vol kunstenaars en hun ateliertjes. Her en der zitten mensen buiten te schilderen en te tekenen.
Er hangt een gezellig sfeertje en er speelt een band.

Via de Av. 6 Oriente, de snoepstraat, komen we bij een restaurant waar we quesadillas eten. Ze hebben geen gewone koffie, maar een soort eikeltjeskoffie met kaneel en gember, die helaas erg waterig is.
Op de hoek van de straat staat een drukbezocht stalletje, waar fruit verkocht wordt. Het fruit ligt in plakken en wordt gedoopt in citroen en iets roods, of naar wens, in stukken gesneden, gemengd in een beker.

We bezoeken de Iglesia Cristobál, met z'n onyx ramen en daarna het Convento de Santa Rosa. Tijdens het halve uur dat we hier moeten wachten op een gids, lopen we nog even de straat in en komen op een vismarkt terecht.
In het convento gaat de rondleiding in rap tempo langs allerlei kunstuitingen uit diverse regio's. Het is een bonte verzameling in een heel oud gebouw. Helaas verstaan we weinig tot niets van de uitleg. Hoogtepunt is de originele, hoge en geheel betegelde keuken compleet met inventaris.

Na al deze culturele voeding wordt het tijd voor een pilsje en we storten ons in de overweldigende zondagsdrukte op en rond de Zocaló. Overal stalletjes, ballonnenverkopers, straatartiesten en vooral heel veel op hun zondags geklede mensen. Een feestelijk sfeertje.

Nadat we in het hotel een plan de campagne hebben gemaakt voor morgen, gaan we (lekker makkelijk) weer bij Fonda de Sta. Clara hetzelfde eten als gisteren.
We proberen via internet de bus voor morgen te regelen, maar dat lukt niet. We sluiten de dag af met het gebruikelijke potje klaverjas.