De Zweedse zuidkust - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu De Zweedse zuidkust - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

De Zweedse zuidkust

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

29 Mei 2011 | Zweden, Stockholm

zondag 29 mei 2011 Trelleborg (Z) - Järnavik (Z) 224 km

Toch prettig, dat het alleen 's nachts regent. Ook vanochtend worden we droog wakker. Na het ontbijt gaan we Trelleborg in, we moeten Zweedse kronen pinnen. Het is lang geleden, dat we anderlands (familiewoord) geld nodig hadden op vakantie in Europa.

Opvallend is dat de bloemenwinkels en de konditoreien open zijn. We maken meteen maar een rondje door het stadje. Er zijn wel wat aardige gebouwen, maar veel indruk maakt het niet.Het valt ons op dat er in iedere vensterbank een schemerlamp staat.

We lopen door het park uit 1898, het is een mini arboretum met o.a. een papierberk. De stam en de takken zijn zilverkleurig, heel mooi.
Op de terugweg naar DoDo kunnen we niet om de konditorei heen, we nemen wat lekkers mee voor bij de koffie. In de vitrine staan taarten met opschrift Till Mör (voor moeder, over van moederdag?).

Inmiddels staan er 4 campers op het terrein. Er is een parkeerautomaat en we zouden een kaartje (hebben) moeten kopen, ware het niet, dat alle openingen met purschuim volgespoten zijn.
Er zit geen bon op de ruit, dus het zal wel goed zijn. Na de koffie met gebak gaan we eindelijk op pad.

Ruud heeft bedacht dat we de Baltic Route gaan rijden; geheel langs de kust naar Stockholm (800 km). Lijkt een goed idee. We komen door leuke dorpjes, met in elke tuin minimaal 1 seringenboom, langs nog volop bloeiende koolzaadvelden, over vele drempels en langs evenveel camera's.

Na 30 km en ruim een half uur verder, weten we dat dit niet gaat werken, zo zijn we volgende week nog niet in Stockholm. We houden het vol tot Ystad. In Ystad parkeren we DoDo op een niet officiële plek en maken een rondje door de stad van Wallander.

Er is een leuk deel oude stad en een grote veerhaven. Natuurlijk wil ik ook het TV-politiebureau van Wallander zien en dat is vlak bij onze parkeerplek. Ook in Ystad staat in elke vensterbank een schemerlamp.
Het is koud en we gaan snel verder (geen bon!), maar nu via de "snelweg". Het is een driebaanweg, om en om wordt het tijdelijk 2-1 baans.

Het gaat wel iets sneller, maar we komen nog steeds door dorpen (nu 70 km/u), met overal een camera. We rijden door een glooiend, bebouwd en bebost landschap, met overal de kenmerkende rode huizen en schuren. Het regent inmiddels.

We gaan naar een camping in Järnavik, aan de kust. Het is een mooie camping op een mooie plek. De beheerder van de camping komt niet op de aangegeven tijd en ook later is hij/zij er niet. We hebben de camper gewoon ergens neergezet.

Het is droog en zelfs een beetje zonnig als we arriveren en we kunnen een poosje buiten zitten. Later maken we een wandelingetje, geen camera's mee en dat is jammer, er zijn mooie plaatjes te schieten.
We lopen over grote afgesleten rotsen, net grote walvisruggen, waar van alles op en in groeit en bloeit (salomonszegel, koekoeksbloem, bieslook, sedum e.a.). Het is een prachtig kano-gebied, maar die hebben we ook niet bij ons. Volgende keer beter.
De wind trekt weer aan en het gaat regenen; blij dat we niet in een tent zitten.