Gelukskinderen zijn we - Reisverslag uit Alsvåg, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Gelukskinderen zijn we - Reisverslag uit Alsvåg, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Gelukskinderen zijn we

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

18 Juni 2011 | Noorwegen, Alsvåg

zaterdag 18 juni 2011 Bo (N) - Toftenes (N) 124 km

Vanochtend doen de muggen nog steeds hun uiterste best om naar binnen te komen, dus we zijn voor ons doen op tijd weg.
Als we ergens stilstaan om te fotograferen, stopt er een Nederlandse camper met 2 dames en die vertellen ons dat we vooral het marktje even verderop (in Haugen) moeten bezoeken. Lekkere koffie met taart.

Natuurlijk doen we dat. Zelfs marktje is een groot woord voor 4 kramen met huisvlijt en een Pakistaanse kledingverkoper. Niettemin is het gezellig en inderdaad de koffie en de taart zijn lekker. Ruud heeft een taartje met pinda's erop en die zijn zout. Dat is even wennen. Er zijn 3 verkeersregelaars om het parkeren in goede banen te leiden en dat is wel handig, want we moeten ons er achteruit weer uitwerken.

We nemen de afslag naar Myre, een ritje door mooi beboste bergen. We vinden een leuke picknickplek om te lunchen.
Vanuit Myre gaan we verder naar Sto, waarvandaan walvistochten worden georganiseerd. Myre ligt aan de rand van een grote vlakte, aan landzijde door bergen omsloten, die doet denken aan een moeras, of kwelderlandschap. Twee wulpen zien we in het voorbijgaan.

Een paar kilometer voor Sto komen we langs Langenes, waar een afslag naar een mooi kerkje is. Niet alleen de kerk is mooi, de hele plek is genieten. we lopen een modderweggetje omhoog en zien aan de andere kant een huis op een eilandje, waar je via een rij stenen naar toe moet (of per boot). Iemand is druk bezig een hek te repareren of te maken. Het lijkt ons niet het meest belangrijke, gezien de lokatie.

In Sko maken we een wandeling over de lange pier. Hier zie je overal de restanten van meeuwenmaaltjes; lege zeeëgels, krabben en zeeslakken. Ze gooien ze stuk op het cement en vreten ze leeg.
Er zijn veel campers, waarschijnlijk zijn de inzittenden op walvisjacht. Wij stellen ons tevreden met de grote stormmeeuwen, die spelen met de wind en de thermiek.

Op weg terug naar Myre stellen we vast dat hier, wat ons betreft, geen Nieuw-Zeeland tegen op kan. Boodschappen doen in Myre, waar de kassière ons vertelt, dat kinderen hier vanaf de 1e klas Engelse les krijgen. De Noren spreken over het algemeen uitstekend Engels.

Overigens valt ons hier weer het grote aantal met name Afrikaanse asielzoekers op. Ook in het Noorden van Zweden waren er veel. Wat een verschil, van bij de evenaar, naar boven de poolcirkel.

Omdat de koelkast en de laptop te lang stroomloos zijn geweest, zoeken we weer een camping op. In Toftenes is er een plekje voor ons direkt aan het water.

We zijn goed en wel gesettled, hebben ons laatste biertje opgedronken en dan gaat Ruud door zijn rug. Verkeerde beweging gemaakt. Geheel hulpeloos en veel pijn. Een paar paracetamolletjes brengen wel wat verlichting, maar morgen wordt een gedwongen rustdag. Geen ramp, want de hoeveelheid aan indrukken die we hebben opgedaan de afgelopen dagen, moeten we ook even verwerken.

• 19 Juni 2011 - 19:01

Sag:

Leuk om weer een keer een foto van jullie te zien. Balen van pap zijn rug, ik hoop dat het snel beter zal gaan. Veel beterschap.
    Kus, sag