Alcohol en vis - Reisverslag uit Aourir, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Alcohol en vis - Reisverslag uit Aourir, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Alcohol en vis

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

10 Mei 2013 | Marokko, Aourir

10 mei 2013 Talioune - Aourir 153 km

Talioune is druk met bussen, busjes, taxi's en vrachtwagens als we er 's ochtends doorheen rijden. De weg gaat verder door de vruchtbare Soussvallei, gelegen tussen de Hoge Atlas aan de noordzijde en de Anti-Atlas aan de zuidzijde. Veel sinaasappelplantages o.a.

We stoppen voor koffie even voorbij een cafeetje en het duurt maar even of er komt een jongen vragen of we koffie komen drinken. We staan al met koffie in de hand, dus we slaan het af. Na enige tijd komt hij terug met een fles JB whisky en een glas in de hoop dat ons dat beter zal bevallen. We moeten hem ernstig teleurstellen.

Volgens de boekjes is Taroudant een soort mini-Marrakech, dus parkeren we daar om de stad te bekijken. Overal staat de jacaranda in bloei, prachtig. Nu we dichter bij zeeniveau komen bloeien er meer en andere bomen en struiken.
We verdwalen al meteen en nemen daarom maar een koetsje om ons rond te laten rijden. Er is heel veel stadsmuur om langs te rijden. Verplichte stops blijken er ook te zijn, waaronder de leerlooierij.
Het stinkt er gigantisch, we krijgen elk een takje munt om onder de neus te houden. Lams-, schapen-, geiten- en kamelenvellen worden hier gelooid. Er zijn 2 verfbassins, geel en een onbestemde kleur. Niet tientallen zoals je op foto's van Fez en Marrakech ziet.
Ruud koopt een kameelleren riem, die waarschijnlijk van rundleer is, Wien een schapenvacht.

We moeten ook nog even de arganoliewerkplaats/winkel bekijken, maar als we niets kopen moeten we onmiddellijk plaats maken voor de volgende bezoekers.
Het belangrijkste doel van vandaag is de Marjane in Agadir, de hypermarkt waar je bier en wijn kunt kopen en andere Europese producten.
Geen winkel voor de gemiddelde Marokkaan. Er is een aparte uitgang voor de alcoholische boodschappen. We slaan een nieuwe voorraad bier en wijn in en verheugen ons nu al op ons eerste biertje vanavond.

Voor het zover is gaan we naar de vissershaven in Agadir. We mogen niet door de poort, maar de agent vindt het goed dat we de campers langs de stoep (verboden te parkeren) laten staan. Het is een eindje lopen naar de kade, waar een enorme vloot grote schepen ligt. In een hoekje liggen de kleine bootjes dicht op elkaar.
Tegen een muur zitten twee vrouwen garnalen te pellen. Voor Puul misschien? PiWi kopen voor € 2,- een meter lange zilverkleurige, dunne vis. Het zou een merlijn zijn. Ik heb in de Marjane al een 15-tal mini-merlijntjes gekocht voor € 3,-.

Nog een km of 25 naar Aourir, waar de camping ligt die Mohamed 2 ons aangeraden heeft. Helaas niet aan de kust, maar een aantal beroerde kms het binnenland in.
Het is een grote, vrij nieuwe goed geoutilleerde camping, maar helaas zijn de bomen nog klein en de schaduw navenant. Het is erg heet vandaag, maar gelukkig vinden we net genoeg schaduw om optimaal te kunnen genieten van onze pilsjes.
We bakken onze vis(jes) voor het avondmaal en constateren dat merlijn erg graterig is en een vreemde structuur heeft. Geen onverdeeld succes. Gelukkig koelt het lekker af voor we naar bed gaan.

• 18 Mei 2013 - 21:16

Sag:

Leuke foto dat Wien de vis een kus geeft!