Papagaaiduikers en overige zaken - Reisverslag uit Reinsnes, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Papagaaiduikers en overige zaken - Reisverslag uit Reinsnes, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Papagaaiduikers en overige zaken

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

22 Juni 2011 | Noorwegen, Reinsnes

woensdag 22 juni 2011 nabij Nordmela (N) - Reinsnes (N) 130 km

We zijn pas om 10.10 uur wakker. Het is droog, ietsje lichter bewolkt. Aan de andere kant van de weg blijkt een mooi strand te zijn en hier gaan we nog even kijken. Net als op andere plekken, zijn er nauwelijks schelpen. We stellen ons dus maar tevreden met een aantal hele mooie stenen (ruimte zat in ons voertuig).

We maken een praatje met een sportieve Nederlandse dame (65+), die autorijdend en fietsend (MTB) Noorwegen bereist. Ze is ons rondje van gisteren van de andere kant gaan fietsen en vertelt dat het na een paar km asfalt heel slecht werd. Goed dat we teruggegaan zijn.

We gaan verder naar het Noorden en verbazen ons over de prachtige witte zandstranden langs deze kust. Dan opeens na een bocht voelen we ons als Frodo en Sam op weg naar Mordor. Dreigende en puntige bergen. Via de dorpjes Nordmela, Skogsvoll en Stave rijden we naar Bleik. In Bleik parkeren we DoDo en lopen via het strand naar de haven.

Naast de gebruikelijke mantel- en zilvermeeuwen, zijn hier ook twee leuke bontbekplevieren. Ze proberen ons weg te lokken van hun nest, door heel zielig te doen. Met een zogenaamd lamme vleugel of poot slepen ze zich door het zand.

In de haven ligt de papagaaiduikersafariboot. Het weer is weer voldoende rustig om uit te varen, dus we schepen ons in. De gids is een Nederlandse oud-kapitein. Het is maar een kwartiertje varen naar de rots waar ca. 200.000 papagaaiduikers nestelen. Ook een 10-tal zeearenden houden hier kwartier. Ze hoeven niet veel moeite te doen voor hun maaltijd!

Ongeveer een uur lang cirkelt de boot rond de rots. In het water heel veel ppgduikers.
Af en toe heeft Ruud geluk met het maken van foto's. Jammergenoeg geen telelens. De zeearenden worden helaas alweer niet meer dan silhouetten. Het is een hartstikke leuke tocht.

Hierna rijden we nog door naar Andenes, de noordelijkste punt van het eiland. Onderweg komen we langs een raketbasis in wording. Het fijne weten we er niet van, maar we denken dat het misschien met weersonderzoek te maken heeft.
Andenes is een weinig inspirerende havenplaats. We informeren wat de overtocht naar Senja (volgens velen een mooi gebied) kost, maar dat valt nogal tegen. Rondrijden is goedkoper. We besluiten om de oostelijke kustweg terug te nemen en zoeken een eindje voor Sortland een plekje voor de nacht.

• 25 Juni 2011 - 17:39

A:

Bleik strand3 foto geeft leuk weer hoe de mens het koud en warm kan hebben op dezelfde plek. Grappig.

• 25 Juni 2011 - 18:07

Marion:

eerlijk gezegd ben ik nu jaloers, machtig lijkt me dat papagaaiduikers en zeearenden
    bofkonten !!!