en eeuwig zingen de bossen..... - Reisverslag uit Vilhelmina, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu en eeuwig zingen de bossen..... - Reisverslag uit Vilhelmina, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

en eeuwig zingen de bossen.....

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

28 Juni 2011 | Zweden, Vilhelmina

dinsdag 28 juni 2011 Arvidsjaur (Z) - Vilhelmina (Z) 230 km

Laat opgestaan, sanitaire ronde voor DoDo, dan geld halen in Arvidsjaur. Gauw verder richting Vilhelmina. De E45 in westelijke richting voert ons over een paar bergruggen, dus af en toe uitzicht op de zwartblauwe beboste bergen in de verte en de diverse groenen in de bossen ervoor. Verder zijn het weer voornamelijk bomen waar we tegenaan kijken.

Een rij bordjes langs de weg vestigt de aandacht op een picknickplek met koffietent. De tent blijkt gesloten. Hoewel het flink waait, staan de stokken van de tent als een huis, Mooie constructie.
We komen veel motoren tegen vandaag. Sowieso veel toeristen.

We kruisen onderweg een aantal van de vele rivieren die in de Botnische Golf uitmonden, zoals de Skellefteälv en de Vindelälven (bij Skelleftea), de Umeälv (bij Umea) en gisteren de Piteälv (bij Pitea). (Ik kan geen a's en o's met rondjes en streepjes maken, zonder mijn Asci-code lijst, dus de namen zijn niet altijd correct weergegeven).

Vanaf Sorsele gaan we zuidwaarts door de bossen naar Storuman, waarvan de naam verbeeld wordt door een beeld van een grote kerel met een knots. We rijden steeds langs het spoor en af en toe zien we de spoorbruggen over de rivier. Er wordt veel hout gekapt. Vooral op het laatste stuk naar Vilhelmina zijn veel kale stukken. We komen langs een enorme opslag van stammen.

Weinig uitbundige bermflora vandaag. Het weer is goed, af en toe een flinke bewolking, maar daar rijden we dan weer onder vandaan.
Gisteren én vandaag de zwarte wolk te slim af geweest!

• 30 Juni 2011 - 10:32

Wil En Mieke:

Nooit geweten dat er plaatsnamen bestonden met mijn officiële naam. En wat een bijzondere horizon lijkt het op de foto.