Lekker rustig dagje - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Lekker rustig dagje - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Lekker rustig dagje

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

30 Juni 2011 | Zweden, Östersund

donderdag 30 juni 2011 Östersund (Z) 0 km

we worden wakker met weer een blauwe lucht en lekkere temperatuur. Ik haal ontbijtbroodjes bij het benzinestation, ondertussen staat ook Ruud op. We lezen en zonnen (ik) eerst een tijd en gaan dan met de stadsbus naar Östersund.

Vanuit het centrum lopen we meteen naar beneden naar het meer.
We moeten een overweg over, de trein is al langs, maar de bomen gaan niet meer open en dat duurt wel een kwartier. Bij overweg iets verder weg zien we de mensen gewoon overlopen en fietsen. Maar het komt goed en we kunnen naar het water.

Even binnengekeken bij een glasblazerij, maar de blazers hebben lunchpauze. Langs de jachthaven, het strand en via het park gelopen. Koffie gedronken bij een mooi theepaviljoen. Overal veel mensen en kinderen, het voelt een beetje zondags.

In het meer ligt het eiland Frösö en daar kun je via een voetbrug naar toe. Vanaf het eiland heb je een aardig overzicht op de stad.
Nog even een eindje op Frösö gewandeld, waar Ruud zich ongans heeft gefotografeerd aan een groep
brandganzen met jongen.
Bij de jachthaven staan weer de mooie bolvorige wilgen die we al vaker gezien hebben.

Daarna terug naar de stad. Er zijn diverse mooie gebouwen, gebouwd in Scandinavische stijl, met van die groen-koperen daken. Leuke gevels. Verder is het een grote stad met 4 lange straten die parallel lopen aan de oever van het meer.
Heel veel kleding- en schoenenzaken. Bij een kledingzaak loop ik even naar binnen en Ruud blijft buiten wachten en raakt in gesprek met een stel Nederlanders. Een ervan woont in Stromsund, heeft er een kleine camping en leidt 's winters overlevingstochten. Moet wel een belevenis zijn.

We lunchen laat met lekkere zeetong en gaan dan een winkel in waar ik een nieuwe thermosfles wil kopen. We zijn er 1,5 uur zoet. Er is van alles te koop, een combinatie van de Wildkamp, Karwei, Bert Groot, Blokker, outdoorwinkel, speelgoedwinkel, elektronicawinkel. Veel van het gereedschap is lekker goedkoop en we moeten ons echt beheersen. Het is dat de afkortzaag te groot is om mee te nemen in de bus, maar anders....
Naast een heleboel andere dingen kopen we inderdaad een thermosfles.

Als we terug zijn op de camping is de zon bij ons weg en de wind fris, dus lang blijven we niet meer buiten.

• 01 Juli 2011 - 09:24

Jan En Mart:

Elke avond kijken we even op de computer wat jullie nu weer allemaal meegemaakt hebben. Wel een monstertocht voor dodo, als je nagaat dat wij al 5800 km hebben gereden.
    Zo te lezen hebben jullie het nog steeds goed getroffen met het weer op een enkele stortbui na.
    Leuk je verslagen te lezen dan zijn we er toch nog een beetje bij. Wij zijn weer uitgerust, tuinen zijn weer op orde en vertrekken zondagmorgen om 7 uur naar Oostenrijk.
    We moeten nog wel even nakaarten, ik bel wel even voor een afspraak.

Hartelijke groeten en goede reis verder Jan en Mart