Zo heerlijk rustig - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Zo heerlijk rustig - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Zo heerlijk rustig

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

16 Juni 2011 | Noorwegen, Oslo

donderdag 16 juni 2011 Stokmarknes (N) - Skelfjordeidet (N) 101 km

Erg late start vandaag, het is na de middag als we vertrekken. We gaan beginnen met een rondje Hadseloya, het kleinste eiland van de groep, hoewel we het stuk Melbu Stokmarknes gisteren al hebben gereden.

We slaan het Hurtigrutemuseum in Stokmarknes over (foei). Naast het museum zien we op het droge een voormalig schip van de H-rute liggen.

Het is lichtbewolkt, aangenaam weer en de rit voert door grazige weiden, min of meer om twee bergen heen. Koeien i.p.v. vissen, dat zijn we niet meer gewend. We zien een wezel(?) de weg oversteken.

De weg is smal; langs een brede tractor en de lijnbus lukt niet. Met de tractor gaat het soepel, wij een stukje achteruit, hij een stukje langs ons, wij een stukje vooruit en voilá we zijn elkaar voorbij. De buschauffeur daarentegen kijkt stoïcijns voor zich uit en beweegt geen centimeter, dus we moeten een flink stuk achteruit om hem te kunnen laten passeren.

Er wordt veel (mooi) gebouwd en verbouwd, we krijgen de indruk dat er veel huizen als vakantiewoning worden gebruikt. Met dit weer zouden we er ook wel een willen.

In Melbu kunnen we een sanitaire camperstop maken bij een grote supermarkt, twee vliegen in één klap dus (verse broodjes voor de lunch).

Terug naar Stokmarknes en over de mooie grote brug naar het volgende eiland, Langoya.
We rijden langs de oostkust van het Eidsfjord en ook hier is het mooi. We gaan wildkamperen langs het water.
's Avonds zien en horen we twee sneeuwganzen langsvliegen. Voor de verandering ga ik eens vroeg naar bed.

Om 23.00 uur wordt ik wakker doordat er een mevrouw op de deur klopt, om ons te vertellen, dat een eind verderop een mooie plek is om de zon niet onder te zien gaan. Ze laat een mooie foto zien als bewijs. Lief van haar, maar we blijven waar we zijn.

• 19 Juni 2011 - 11:22

Sag:

Leuk deze Noorse (groene)layout.